Menu

Meditace podložená vědou (3.část)

Meditace v sanskrtu znamená “kultivace”, v jazyku Tibetu pak “poznání”. Meditace neznamená “jen” dojít k nirváně, ale v začátcích, jak ji může praktikovat úplně každý z nás (a to bez jakýchkoliv ezo-předsudků), může být sebe poznáním, jelikož rozvíjí a kultivuje naši mysl. Jak na to a co se při meditaci děje v našem těle? Dozvíte se ve třetím díle našeho článku. V předchozím článku jste zjistili, že má meditace vliv na imunitní systém i na klid ve vaší mysli. Dnes zmíníme další benefity, aneb to, že má meditace vliv i na vaše pocity štěstí a soustředěnost.

Štěstí. Muška jenom zlatá? 

Ne. Máme dobrou zprávu, že i štěstí a vůbec pozitivní přístup k životu se dá hravě natrénovat. Pocity štěstí a pozitivity korelují s aktivitou v levé části mozku. Při meditaci byla zaznamenána zvýšená nervová aktivita právě v těchto částech mozku. Tím, jak se chováme, můžeme ovlivňovat své pocity (a naopak, tím jak se naše tělo cítí a v jakém je stavu – ovlivňuje naše pocity). Důležité je vědět, že se to dá ovlivnit z obou směrů! Pravidelným cvičením úsměvů, chválením, laskavostí, vděčností zvyšujete dopamin, alias hormon štěstí ve vašem těle a tím dáváte mozku signály (a potažmo vašemu tělu), že se má cítit dobře. Hmm, ti Američané vědí, proč stále propagovat “keep smiling” :)

Cvičení: Trénink štěstí a laskavosti. Udělejte si pohodlí, zavřete oči a opakujte si následující slovní spojení (mantru, chcete-li) neustále dokola tak dlouho, dokud budete moci:

  • Jsem zdravá(ý)
  • Jsem šťastná(ý)
  • Jsem spokojená(ý)
  • Žiju s lehkostí

Soustředěnost dávejte na každou frázi. Bezmyšlenkovité opakování nedává smysl. Zkuste si toto opakovat v různých situacích (když jste naštvaní, nemocní, v klidu) a vnímejte rozdíly.

Soustředěnost, alias už nepřepínejte svoji pozornost stále!

Dostáváme se asi k té nejtěžší části meditace. Soustředěnost – s tím bojujeme asi všichni. Není se čemu divit. Žijeme v roztříštěné době plné informací. Někdo tomu říká informační přehlcení. Denně nás bombardují pracovní schůzky, zprávy, telefony, e-maily, reklamy, média… S takovým humbukem okolo je těžké být soustředěný. První radou je: “Nežijte svůj život na autopilota”, kdy jen bezduše reagujete na stresové situace a emoční impulzy! Meditace aktivuje prefrontální kortex (v čelní oblasti mozku), kde sídlí právě pozornost, paměť, emoce a rozhodování. Tak toho využijte ve svůj prospěch.

Cvičení: Počítací meditace. Zaujměte pohodlnou pozici v sedě, či v leže. A počítejte. Nádech – s výdechem si řekněte “jedna”. Nádech – výdech “dva”. A tak pokračujte až do deseti. Od deseti jeďte řadu čísel zpět dolů až k jedničce. Pokuste se soustředit pouze na dech a počítání a nenechte ostatní myšlenky vstupovat do vaší hlavy. Nenechte se vyrušit a vyzkoušejte, jak dlouho to vydržíte.

Meditace zajiš’tuje mentální zdraví pro náš mozek. To ale nestačí. Pokud chceme zůstat mentálně ve formě, je důležité dodržovat další zásady. Nebojte, nejsou složité:

  1. dobře spěte
  2. pravidelně cvičte (aby se vám prokrvil i mozek)
  3. jezte zdravě
  4. denně meditujte alespoň na 5 minut
  5. socializujte se a scházejte se s přáteli a rodinou
  6. dejte si malou výzvu na každý den (posouvejte se dál)
  7. zkuste hledat svůj smysl života

Doufáme, že máte všechny zmíněné body v harmonii a pokud ne, zkuste na tom zapracovat. Zdraví a to fyzické, i mentální, máme jen jedno. A zdraví našeho mozku je přeci jedno z nejdůležitějších :)

Mindfulness Office yoga

 

 

Foto: Workshop Office yoga, Ingradients & Ives Rocher, 2017

Text: Office yoga