Menu

Meditace podložená vědou (1.část)

Meditace v sanskrtu znamená “kultivace”, v jazyku Tibetu pak “poznání”. Meditace neznamená “jen” dojít k nirváně, ale v začátcích tak, jak ji může praktikovat úplně každý z nás (a to bez jakýchkoliv ezo-předsudků), může být zejména sebe poznáním, jelikož rozvíjí a kultivuje naši mysl. Jak na to a co se při meditaci děje? Dozvíte se v prvním díle našeho článku. A nečekejte žádné “čakra povídačky” :)

Co pro vás může být meditace? Tak například:

  • umění se zklidnit, když jste ve stresu
  • umění vnímat pocity štěstí a radosti v každodenním životě
  • umění soucitu k sobě a ostatním
  • umění se soustředit v rušném světě

Berte meditaci jako poznání vašich myšlenek a pocitů, když zrovna nejedete na autopilota. Takové “mentální fitness pro mozek”!

Cvičení: najděte si vaše PROČ. Proč chcete začít meditovat, co si z toho chcete odnést? Většina začátečníků hned zkoumá, jak meditovat, kdy a kde, ale neznají odpověď na tuto základní otázku.

Mezi hlavní důvody meditace může být umění vyrovnat se se stresem a to zejména s tím dlouhodobým, který na nás v hektickém městské prostředí může často působit. Velká zátěž dlouhodobého stresu poškozuje organismus a naše tělo. Vznikají nemoci jako úzkost, nespavost, zažívací problémy, může se zhoršit i imunitní systém. Pojďme se však nejpve podívat, jak to funguje v našem těle.

Autonomní nervový systém.

Reguluje životně důležité funkce jako je například mozková aktivita, funkce srdce, plic, vnitřních orgánů a podobně. Autonomní se nazývá proto, že ho nedokážeme ovládat vědomě. Tento systém má dva módy:

  • Sympatikus = má na starost takzvanou “fight and flight”, neboli poplachovou reakci – je vždy připraven, aby nás uchránil před nebezpečím či hrozbou.
  • Parasympatikus = má na starost “rest and digest”, neboli klidovou reakci – aby se organismus nevyčerpal, v momentě kdy již nehrozí nebezpečí tělo přepne do odpočinkového módu.

Když mozek vyhodnotí něco jako hrozbu, spustí se symatikus a s ním spojená řada fyziologických změn – zvýšení tepu, zvýšení krevního tlaku, mělké dýchání, začnou se uvolňovat endorfiny. Poté, co hrozba odpadne, spustí se parasympatikus, který tělo dostane opět do klidového a obnovujícího stavu.

Pokud si začneme uvědomovat své stresové stavy a naše reakce na ně, můžeme se je naučit řešit konstruktivněji a více harmonicky. Tím, že budete stresu věnovat pozornost se s ním naučíte lépe pracovat.

Cvičení: “Body scan” meditace. Lehněte si (nebo sedněte) někam na tiché a klidné místo. Představte si, že své tělo skenujete tak pomalu, jako kopírka v práci a každou část vašeho těla tento paprsek uvolní. Můžete si představovat, že vám tělo těžkne, nebo se ztrácí, přestáváte cítit jeho tíhu. Uvolněte celé tělo od chodidel až po obličej.

Pro začátek si vyzkoušejte výše zmíněná cvičení. Zjistěte své proč a zkuste se uvolnit body-scan meditací. V příštím pokračování se dozvíte, proč je meditace opravdu důležitá pro naše tělo a se cvičeními navážeme :)

Meditace Office yoga

Foto: Workshop Office yoga, Ingradients & Ives Rocher, 2017, Text: Office yoga