Menu

Trapné firemní dárky? Už dávno ne!

Je sice začátek listopadu, ale jistě jste si všimli, že už teď jsou obchodníci již připraveni na vánoční sezónu. Pokud nejste ten typ člověka, který by měl dárky rozmyšlené s předstihem, děsí vás to. Nebojte se, nejste sami. Nicméně kromě obdarování rodinných příslušníků a kamarádů přichází další otázka. Co darovat kolegům v práci? Ať už to řešíte jako jednotlivci, nebo máte na starost celé oddělení či firmu – čtěte dál. Poradíme vám, proč to stojí za to a jakou cestou originality byste mohli jít…

Kolikrát za život se Vám stalo, že jste dostali dárek, který vám radost opravdu neudělal a trapně jste se museli shovívavě usmívat a předstírat, jak je to skvělé (protože za zády stál šéf a před vámi HR manažerka, která dárky za firemní peníze vybírala). Častokrát jste si říkali – “To nám radši mohli přidat peníze, než je takhle vyhodit z okna”! a nebo rovnou že lepší je nedostat nic, než úplnou hloupost.

Rozdávat a dostávat dárky je však důležitá sociální aktivita, která lidem ukazuje – že si jich vážíme, že je máme rádi, že jsme s nimi s pokojení jako s dobrými kolegy, podřízenými, nebo kamarády. A to peníze nenahradí. Finanční odměna sice radost udělá, ale lidská mysl to neocení mentálně tak, jako kdybychom dostali něco, co nám ukáže – že na nás ten druhý myslel, aby nám udělal radost. Takže pokud se budete ve firmě rozhodovat, zda letos o vánocích investujete do svých zaměstnanců, obchodních partnerů či klientů – dárky rozhodně ano!

Výhody firemních dárků:
(převzáno ze serveru podnikatel.cz)

  • Oblíbenost – každý rád dostává dárky, přiznejme si to
  • Loajalita – raději budu spolupracovat s někým, kdo mě oceňuje
  • Chytrá investice – náklady jsou minimální a návratnost investice daleko vyšší

Praktické rady

Nejtěžší je samozřejmě vymyslet co by to mohlo být. Přemýšlet každý rok nad tím, co nového, je únavné a člověk nemá častokrát inspiraci a hlavně čas, takže to nakonec dopadne tak, že to v rychlosti odbyde třeba kýčovým hrníčkem s potiskem firemního loga, na který se všem v open space akorát práší, protože z nich nikdo nechce pít. Pokud se vám ovšem podaří vybrat dobrý dárek, který radost udělá – máte vyhráno, protože obdarovaný ocení tu práci a navíc cítí, že je pro vás důležitý.

Zapomeňte tedy na propisky, kalendáře a hrníčky, protože se pak z vaší kanceláře stane sklad firemních předmětů, na které se akorát tak práší. Vyvarovali bychom se také až příliš trendy věcem, teré pak zaměstnanci či obchodní partneři dostanou ještě 3x v obměněné podobě od někoho jiného (termohrnky, bavlněné nákupní tašky, flash disky a podobně). Pozor také na to, aby dárky nepůsobili jako výsměch.
Pozor na loga. Pokud chcete darovat něco hmatatelného s logem vaší firmy – umístěte ho vhodně a decentně tak, aby se lidé dárek nebáli používat či nosit. Krásná a kvalitní mikina, nebo třeba ergonomická pracovní pomůcka je určitě skvělá, ale jakmile na ní umístíme obří logo, které na všechny křičí, tak se užívání mine spíše účinkem. Zamyslete se nad sebou – udělal by vám takový dárek radost?
Kde hledat? Můžete samozřejmě oslovit specializovanou dárkovou firmu, či marketingovou agenturu. Výborným nápadem, který má přesah je oslovení nějaké chráněné dílny nebo neziskové organizace, která zprostředkuje zajímavý zážitek či dar, který současně podpoří dobrou věc! Radost můžete udělat i nějakým ekologicky zpracovaným dárkem, nebo třeba poukázkou do bezobalového obchodu. A jaké tipy nás napadají?

Jóga mezi e-maily

Můžete se inspirovat například takto:

Office:

  • Udělejte radost knihou! Jóga mezi e-maily může kolegům udělat radost tím, že se naučí správně protahovat a chránint proti stresu!
  • Ergonomické pomůcky do kanceláře (můžete koupit v různých online obchodech) podpoří zdraví na pracovišti a sníží četnost nemocenských :)
  • Zajímavé dárkové krabičky s trendy atraktivními dárky uvnitr, např. Dárková krabička

Eko a zdraví:

  • Poukázka na nákup v obchodě Bezobalu (naučte zaměstnance omezit obaly a plasty v jejich životech!)
  • Poukázka na jógu nebo jiné pohybové programy (v Praze třeba Jóga Letná)
  • Poukázka na nákup v ekologickém obchodě Econea

Dobro:

či jiné neziskovky, které vám dávají smysl tím, co podporují! Někdy stmelí i společná pomoc jako teambuilding. Zde můžete najít, jaké organizace pomoc hledají.

Dobrovolník

A co na to účetnictví? Určitě se podívejte do daňových zákonů. Výdaje na rezprezentaci, kam spadají kromě občerstvení i dary – nejsou daňově uznatelné. Co však je možné si uznat jsou reklamní či propagační předměty, kde stačí podmínka, aby tyto předměty měly logo firmy, avšak pouze do 500Kč. Pokud vás tato problematika netrápí či neodradí, směle do vybírání fajnových dárků :)

Fotky: Jóga mezi e-maily & Unsplash.com